All Gone

All Forgotten, All Blurred, All… Present

John Legend & The Roots – Wake Up (Τhe original versions)

Posted by gone4sure στο 27 Σεπτεμβρίου 2010

Αργά ή γρήγορα, ο John Legend θα το τολμούσε το εγχείρημα – να φτιάξει ένα album με πλήρως γνήσια soul αίσθηση, χωρίς καν ένα στοιχείο από την τρέχουσα r’n’b πραγματικότητα. Από τότε που βγήκε στο προσκήνιο ο John Legend γυροφέρνει την γνησιότητα της soul με επιμονή, έστω και αν οι πολυεθνικές στρατηγικές marketing της εταιρίας του, επιβάλλουν τον συγχρωτισμό του με το μοντέρνο r’n’b σκηνικό. Το «Wake Up» είναι ένα album διασκευών που δημιούργησε από κοινού με τους ιδιαίτερα ικανούς Roots, με κρυστάλλινες προθέσεις και λακωνικά εκφρασμένες προοπτικές: φόρος τιμής στη soul διαμαρτυρίας. Εξαιρετικά.

Αυτό που είναι τρομερά εντυπωσιακό εδώ δεν είναι τόσο οι επιλογές (πιστωμένες περισσότερο στον Questlove των Roots παρά στον John Legend) οι οποίες τυχαίνουν ειλικρινών εκτελέσεων. Είναι η ιδιότητα της φωνής του Legend να μετέρχεται κάθε ερμηνευτική απαίτηση της θεματολογίας με έναν τρόπο, κατευναστικό και περισσότερο «καρτερικό» παρά μαχητικό. Τα περισσότερα τραγούδια του album αιτούν πληθωρική, καταγγελτική ή έστω «πικρή» ερμηνεία, τουλάχιστον στις αυθεντικές εκτελέσεις τους. Ο Legend παραλαμβάνει την ενέργεια και το κίνητρο των αυθεντικών δημιουργών και το προσφέρει σε ένα άγουρο, άμαθο κοινό με την «ασφαλή» συναισθηματικά φωνή του που με έναν μαγικό τρόπο «μυρίζει» την καφέ εκείνη αυθεντικότητα του blaxploitation και της afro soul περηφάνειας. Επιπλέον, πουθενά δεν θα τον ακούσετε να χρησιμοποιεί τα φωνητικά gimmicks των συγχρόνων του (Kanye West, D’ Angelo κ.λπ.), αυτά που κάνουν το αρσενικό r’n’b να ακούγεται συχνά σαν μια νύχτα στους Chip ‘n’ Dales.

Έτσι, το ομώνυμο κομμάτι του album «Wake Up Everybody» των Harold Melvin & The Blue Notes γίνεται βοηθούσης της Melanie Fiona και του Common ένα συγκινητικό, smooth soul διαμαντάκι. Βέβαια, όποιος και αν ερμηνεύσει το συγκεκριμένο κομμάτι δεν πρόκειται ποτέ να του αφαιρέσει καθόλου από την απίστευτη δύναμή του. Για μένα το «Wake Up Everybody» είναι ένα από τα πιο συγκλονιστικά τραγούδια των 70’s – τελεία και παύλα. Και οι Chipmunks να το πουν, θα παραμείνει ανατριχιαστικό. Aπό κει και πέρα, Curtis Mayfield («Hard Times»), Donny Hathaway («Little Ghetto Boy»), Nina Simone («I Wish I Knew How It Wοuld Feel To Be Free»), Marvin Gaye («Wholy Holy»), Bill Withers («I Can’t Write Left Handed») έχουν την απόλυτη τιμητική τους -τρανοί εκπρόσωποι του μαύρου soul τραγουδιού αλλά σε λιγότερο φωτισμένες στιγμές τους, όπως και λιγότερο δοξασμένοι εργάτες της funk soul (Ernie Hines, Les McCann, Mike James Kirkland) και της reggae (Prince Lincoln Thompson).

Το album ακούγεται με την ανακούφιση και την απόλαυση ενός ακριβού, αμπαλαρισμένου για δεύτερη φορά, δώρου επειδή η πρώτη φθάρηκε και χρειάζεται να τιμηθεί το περιεχόμενο του κουτιού. Τελειώνει με μια σπουδή του John Legend πάνω στην αυθεντική soul των 70’s, το «Shine», μία δική του άξια σύνθεση που θα μπορούσε να έχει βρει το δρόμο της πριν από καμία σαρανταριά χρόνια σε κάποιο studio του Chicago ή του Detroit.  Οι Roots είναι τόσο μα τόσο διαχρονικοί μουσικοί: αισθάνεσαι ότι δεν έχουν περάσει ούτε τρεις δεκαετίες από την εποχή που μπάντες σαν τους Black Heat άνοιγαν το δρόμο της μαύρης μουσικής για να «περπατήσουν» προς το γαλαξία, άλλες μπάντες σαν τους Earth Wind & Fire. Οι Roots ανήκουν σε αυτή την ιστορική γραμμή, ζώντας στο σήμερα και κρατώντας τις ισορροπίες ανάμεσα στις μνήμες του χτες και τα οράματα του αύριο. Οφείλουν να τα έχουν και τα δύο, άφθαρτα και ζωντανά.

7/10 (μπαγκέτες για τα τύμπανα του Questlove)

Tα 10 original τραγούδια του album «Wake Up»

Act: Baby Huey & The Babysitters
Song: Hard Times

From: Baby Huey – The Living Legend
Written: Curtis Mayfield
Produced: Curtis Mayfield
Label: Curtom
Year: 1971
Genre: Psych Soul

Ένα από τα αριστουργήματα που έγραψε ο Curtis Mayfield για τον αδικοχαμένο Baby Huey, το «Hard Times» ήταν περήφανη ψυχεδελική soul των τελών των 60’s. Το πραγματικό όνομά του ήταν James Ramey -από το Richmond της Indiana- και το παρατσούκλι του ήταν δανεικό από την γνωστή πάπια – cartoon της Paramount. Ο υπέρβαρος, εξαρτημένος από την πρέζα, Baby Huey δεν πρόλαβε να δει το ντεμπούτο album του να κυκλοφορεί καθώς πέθανε από καρδιακή προσβολή στις 28 Οκτωβρίου 1970, σε ηλικία 26 ετών. Το album κυκλοφόρησε μερικούς μήνες αργότερα μέσα στην επόμενη χρονιά.

Act: Les McCann & Eddie Harris
Song: Compared To What

From: Swiss Movement
Written: Gene McDaniels
Produced: Nesuhi Ertegun, Joel Dorn
Label: Atlantic
Year: 1969
Genre: Post Bop Jazz

Από τα καμάρια της χρυσής εποχής της jazz της Atlantic, το album «Swiss Movement» έχει μείνει στην ιστορία, όχι μόνο επειδή συμπεριλαμβάνει το αντιπολεμικό κατά του Βιετνάμ, αριστούργημα «Compared To What» που έγινε ύμνος της αντι-κουλτούρας αλλά και επειδή το τρίο του Les McCann δεν είχε την παραμικρή ιδέα για για το ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα της ηχογράφησής τους αυτής, στο Montreaux της Ελβετίας, επειδή δεν είχαν κάνει την παραμικρή πρόβα. Μαζί με το τρίο του Les McCann (ο ίδιος στο πιάνο, Leroy Vinnegar στο μπάσο και Donald Dean στα drums) ήταν ο Eddie Harris στο τενόρο σαξόφωνο και ο Benny Bailey στην τρομπέτα.

Act: Harold Melvin & The Blue Notes
Song: Wake Up Everybody

From: Wake Up Everybody
Written: John Whitehead, Gene McFadden, Victor Carstarphen
Produced: Kenneth Gamble, Leon Huff
Label: Philadelphia International
Year: 1975
Genre: Philly Soul

Ό,τι και να πεις είναι λίγο για αυτό το διαμάντι. Ηχογραφημένο στην καρδιά των 70’s από την πιο λαμπερή μπάντα της εποχής εκείνης στη Philadelphia International, με τους Gamble & Huff, να δίνουν την πιο γόνιμη ενέργειά τους στην παραγωγή, την ορχήστρα των MFSB από πίσω να κεντάει «γαλαξιακή» soul μαγεία, με τον Bobby Martin να ενορχηστρώνει και τον Teddy Pendergrass να τραγουδάει όπως κανένας -κυριολεκτικά- άλλος σύγχρονός του. Η εποχή άλλαζε -ακούς την disco να μπαίνει για τα καλά στο studio- οι καιροί ήταν ηλεκτρισμένοι πολιτικά και κοινωνικά και η Philadelphia καλούσε τους πάντες σε αφύπνιση. Δεν μπορώ να σκεφτώ τίποτα καλύτερο. Ένα χρόνο μετά, ο Teddy θα αποχωρούσε από το group για να εκφράσει με μια εξίσου λαμπερή solo καριέρα τις προσωπικές φιλοδοξίες του.

Act: Ernie Hines
Song: Our Generation
From: Electrified
Written: Ernie Hines
Produced: Lester Snell, Jo Bridges
Label: We Produce
Year: 1972
Genre: Southern Soul

O Ernie Hines από το Mississippi δεν απασχόλησε πολύ την επικαιρότητα στις αρχές των 70’s με την ωραία, τίμια soul του, ίσως επειδή η φωνή του δεν είχε το βαθύ εκείνο «πειστικό» στοιχείο των συγχρόνων του (κάτι μεταξύ Al Wilson και Curtis Mayfield). Από το μοναδικό album του στην ετικέτα We Produce της Stax το «Our Generation» αποτελεί ένα παναμερικανικό κάλεσμα του Hines στη γενιά του για να «ισιώσει τα πράγματα«, θετικό και καλοπρόθετο, άσχετα αν δεν εισακούστηκε ιδιαίτερα.

Act: Donny Hathaway
Song: Little Ghetto Boy

From: Come Back Charleston Blue
Written: Earl Du Rouen, Edward U. Howard
Produced: Jerry Wexler
Label: Atco
Year: 1972
Genre: Blaxploitation Soul

Aπό το soundtrack της ομώνυμης ταινίας, του Mark Warren, sequel στο «Cotton Comes To Harlem» του 1970 και βασισμένης στο βιβλίο «The Heat Is On» του Chester Himes. Ο Quincy Jones στήνει απίστευτο σκηνικό στον ηχητικό διάκοσμο -ευγενές blaxploitation- ο Jerry Wexler καθοδηγεί και ο Donny Hathaway με τη μαγική φωνή του αναρωτιέται «τι θα κάνεις πιτσιρίκο από το ghetto όταν μεγαλώσεις και πρέπει να πάρεις τις ευθύνες σου;» Ο πιτσιρίκος του ghetto ακόμα, δεν τις έχει πάρει τις ευθύνες του, βέβαια και από,τι φαίνεται δεν προτίθεται ακόμα και αν ξέρει ότι στο Λευκό Οίκο μένει αυτόν τον καιρό ένας bro.

Act: Mike James Kirkland
Song: Hang On In There

From: Hang On In There
Written: Mike James Kirkland
Produced: Bob Kirkland
Label: Bryan
Year: 1972
Genre: Symphonic Soul

Kάτι σαν εναλλακτικός Marvin Gaye των πρώτων 70’s, ο Bo Kirkland από το Mississippi (το πραγματικό όνομά του ήταν Michael James Kirkland) κυκλοφόρησε δύο εξαιρετικά albums, ερωτικής, αισθαντικής αλλά και ιδιαίτερα ξύπνιας, πολιτικοκοινωνικά, soul πριν χαθούν τα ίχνη του. Ο Kirkland που τραγουδούσε στα 60’s ως leader των Censations και άλλαξε το όνομά του σε Bo γιατί φοβήθηκε τη σύγχιση του ακροατηρίου με τον… Michael Jackson που τότε ξεκινούσε μια solo καριέρα από τους Jacksons, σήμερα αντιμετωπίζεται εντελώς δίκαια ως χαμένος θησαυρός από τους σκαφτιάδες της soul. Tα δύο μόλις albums του (1972 – 1973) επανεκδόθηκαν πριν από δεκαπέντε χρόνια από την Luv N’ Haight. Προσοχή, το «Hang On In There» του Kirkland, ουδεμία σχέση έχει με το εξίσου θαυμάσιο classic «Hang On In There Baby» του Johnny Bristol που κυκλοφόρησε το 1974.

Act: Prince Lincoln Thompson & The Royal Rasses
Song: Humanity

From: Humanity
Written: Humanity
Produced: Prince Lincoln Thompson
Label: Ballistic
Year: 1980
Genre: Roots Reggae

Από τους πιο υποτιμημένους εκπρόσωπους της αυθεντικής reggae o Lincoln Thompson από το Jonestown της Jamaica είχε μια γλυκύτατη, ευγενική φωνή και ένα knack να γράφει στρογγυλά, κομψά reagge τραγούδια. Παραγωγικός και συνεπής, έγραφε μέχρι που πέθανε το 1999 από καρκίνο. Από το ντεμπούτο album του με τους Royal Rasses που βγήκε στο Λονδίνο σε μια εποχή πρόσφορη για την reggae, το «Humanity» είναι ένα έντονα διαμαρτυρόμενο κομμάτι της ρασταφαριανής τυπικής θεματολογίας αλλά το στιλ του είναι μετριοπαθές και πολιτισμένο. Ίσως η πιο αναπάντεχη επιλογή των Roots και του John Legend για διασκευή.

Act: Marvin Gaye
Song: Wholy Holy

From: What’s Going On
Written: Marvin Gaye, Renaldo Benson, Al Cleveland
Produced: Marvin Gaye
Label: Motown
Year: 1971
Genre: Symphonic Soul

To προτελευταίο τραγούδι του αξεπέραστου αριστουργήματος του Marvin Gaye με την παρακλητική ερμηνεία και τον βελούδινο ηχητικό διάκοσμο των βιολιών ακούγεται σήμερα σαν μοντέρνα επίκληση σε ένα θείο στοιχείο που κωφεύει. Απλωμένο και χωρίς μοτίβο – ραχοκοκκαλιά, το τραγούδι του Gaye καλεί τους ανθρώπους να ενωθούν γιατί «ο Ιησούς είπε ότι θα ξαναγυρίσει«…

Act: Bill Withers
Song: I Can’t Write Left Handed

From: Live At Carnegie Hall
Written: Ray Jackson
Produced: Bill Withers
Label: Sussex
Year: 1973
Genre: Blues Soul

Ο πιο ευαίσθητος και «πλούσιος» συναισθηματικά τραγουδοποιός των πρώτων 70’s όχι μόνο στο soul προσκήνιο. Το «I Can’t Write Left Handed» είναι ένα ανατριχιαστικό κομμάτι όχι μόνο για την σφοδρή κοινωνικά ρεαλιστική ψυχή του αλλά και για τον τρόπο που το ερμηνεύει ο τριανταπεντάχρονος, τότε, William Harrison Withers από τη Δυτική Virginia, στο κοινό του Carnegie Hall το 1973, αρχικά με μια πρόζα και αργότερα με την blues soul ερμηνεία που ίσως ποτέ δεν είχατε την ευκαιρία να απολαύσετε τόσο παραστατικά ως σήμερα.

Act: Nina Simone
Song: I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free

From: Silk & Soul
Written: Dick Dallas, Billy Taylor
Produced: Danny Davis
Label: RCA Victor
Year: 1967
Genre: Jazz Soul

H εκτέλεση του κομματιού αυτού από την Nina Simone φέρει κάτι πολύ ζωντανό από τα ευχητήρια gospel τραγούδια που κουβαλούν άσβεστη την εκφρασμένη ελπίδα της -κάθε είδους- απελευθέρωσης και για αυτό ίσως έγινε ένα σχεδόν επίσημο μουσικό έμβλημα της μαύρης κοινότητας στην ηλεκτρισμένη Αμερική των τελών των 60’s με τον αγώνα των μαύρων -και γενικά των μειονοτικών- για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Το τρέμολο και η αισιοδοξία στη φωνή της εξαίρετης Nina Simone είναι δύο αντιθετικές ωθήσεις προς μία και μόνο κατεύθυνση. Παρότι το τραγούδησαν δεκάδες ερμηνευτές, ελάχιστοι έφτασαν την μετρημένη καρτερικότητα της Simone (ο Ray Charles, η Marlena Shaw…). Παραδόξως, η Coca Cola χρησιμοποίησε το τραγούδι για το διαφημιστικό της spot στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 στην Αθήνα.

Enjoy!

Advertisements

4 Σχόλια to “John Legend & The Roots – Wake Up (Τhe original versions)”

  1. hazopoulis said

    Θα μπορούσες να ανεβάσεις πάλι τα original?

  2. gone4sure said

    Τα κατέβασε το rapidshare δυστυχώς.
    Ενδιαφέρεσαι για κάποιο συγκεκριμένο;

  3. hazopoulis said

    Θα τα προτιμούσα έτοιμα μαζεμένα αλλά δεν πειράζει, θα τα μαζέψω ένα ένα γιατί απ’ότι βλέπω τα report πάνε σύννεφο. Ωραίο το αφιέρωμα-review. 🙂

  4. Nikos said

    Σε ανακαλύπτω ξαφνικά ποστάροντας το LP του Ernie Hines και ψάχνοντας πληροφορίες…. Εξαιρετική παρουσίαση για το αλμπουμ του αγαπημένου John Legend αλλά κυρίως η αναφορά στο παρελθόν και τις πρωτότυπες εκτελέσεις. Υποκλίνομαι….

    Αν θες τσέκαρε τη δουλειά που κάνω 2,5 χρόνια τώρα στο χώρο της παραδοσιακής Soul- Funk.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: